Moda

Visoka moda

O visokoj modi se često govori i piše, a da, zapravo, mali broj ljudi zna tačno šta ona podrazumeva i najčešće se misli da se taj pojam odnosi samo na ekstravagantne večernje haljine.

      

Pojam visoka moda (haute couture) potiče iz XIX veka i prvobitno se vezivao za modnu kuću Čarlsa Frederika Vorta (Charles Frederick Worth). Termin haute couture je francuski. Reč haute znači visok ili elegantan. Couture znači šivenje, ali je vremenom ta reč dobila šire značenje označavajući kreiranje i izradu po meri ženske odeće visokog kvaliteta. Danas se često za kreatore visoke mode koristi skraćeni izraz couturier.

      

      

U savremenoj Francuskoj termin haute couture je zaštićen i mogu ga koristiti samo modne kuće koje ispunjavaju određene uslove:

  • da pripadaju Chambre syndicale de la haute couture
  • da imaju radionicu (atelje) u Parizu sa najmanje petnaest stalno zaposlenih radnika
  • da svake sezone (odnosno dva puta godišnje) predstave kolekcije od po najmanje 35 modela dnevne i večernje odeće.
Danas se temin visoke mode koristi i za druge modne kuće koje izrađuju visoko kvalitetnu odeću šivenu po meri, a nalaze se u drugim modnim centrima, kao što su Milano, London, Nju Jork ili Tokio.
      
      

Kuće visoke mode ostvaruju zaradu od oko milijardu dolara godišnje i zapošljavaju blizu 5000 ljudi, od toga preko 2000 šivača. Radnici su obično specijalizovani za rad u jednoj oblasti: rad sa perjem, tkaninama, dugmad, obuća…

Odeća se izrađuje po meri za svakog klijenta, uz neophodne probe. Najfiniji materijali se ručno šiju i obično je potrebno 100-400 radnih sati za šivenje jedne haljine , koja košta od 25.000 do preko 100.000 dolara.

      

      

Danas samo oko 2000 žena na svetu kupuje proizvode visoke mode, a samo oko 200 njih su stalni klijenti. Obično dizajneri iznajmljuju svoju proizvode filmskim zvezdama i drugim javnim ličnostima, kako bi stekli publicitet. I pored malog broja kupaca odeće visoke mode, ovaj publicitet pomaže prodaju drugih proizvoda sa istim imenom: parfema, kozmetike i prêt-à-porter kolekcija, koje se mogu kupiti u prodavnicama po relativno pristupačnim cenama.

      

      

Slike koje prete članak su iz pariskih kolekcija visoke mode za proleće-leto 2012. Sve slike preuzete su sa http://www.elle.com/, osim slike iz kolekcije ŽanPol Gotjea, preuzete sa http://fashionista.com .

2 thoughts on “Visoka moda

  1. Do sad sam termin – visoka moda – vezivala za garderobu koja je pomalo glomazna i cudna, neprakticna za nosenje, vise je kao izlozbeni primerak (mislim na ogromne delove odece koje ne mozes lako uklopiti u svakodnevan nacin zivota). Sa slika vidim da svi modeli uopste nisu takvi vec da se neki zaista i mogu nositi u odredjenim, cak i svakodnevnim prilikama.

    • Većina upravo tako doživljava visoku modu. Naravno, ima mnogo takvih modela, jer revije visoke mode su tu da naprave predstavu i da zaintrigiraju, marketing za sve druge proizvode iste kompanije.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s