Moda

Kako to rade drugi: koncept Škole realnosti

Koncept Škole realnosti (Reality school concept) je obrazovni model za XXI vek, koji težište obrazovanja prebacuje sa sticanja čisto teorijskih znanja, na sticanje tih istih znanja kroz rešavanje konkretnih problema, pod nadzorom i vođstvom profesora. Jedan od sjajnih primera takvog pristupa je program „Individuals“, Amsterdamskog instituta za modu (AMFI).

Studenti i profesori tokom rada na projektu

Ovaj program je šestomesečni minor (sporedni program) koga mogu odabrati studenti tokom treće ili na početku četvrte (i završne) godine osnovnih studija. U okviru programa po 8-10 studenata svakog od tri smera ovog fakulteta (Modni menadžment, Modni dizajn i Modni brending) zajednički rade na dizajnu, proizvodnji i prodaji kolekcije pod školskom markom „Individuals“. Svake godine se urade dve ovakve kolekcije koje se prikazuju kupcima na Amsterdamskoj nedelji mode.

Za svaku sezonu studenti rade dva tipa odeće: odeću namenjenu serijskoj proizvodnji – Production pieces (sastoji se od dvadesetak odevnih kombinacija i čini osnovu kolekcije) i unikatnu odeću – Unique pieces (odeća sa komunikacionom ulogom, namenjena prikazivanju na pisti i foto-sesijama).

Rad na osmišljavanju ovako velike kolekcije je složen. Počinje sa novim timom, sastavljenim od 24-30 studenata koji se okupljaju na dugom brejnstormingu, na kome iznose ideje za koje smatraju da odražavaju duh vremena. Ove ideje se zatim prerađuju i razvijaju u koncept dizajna i terminski plan aktivnosti (gantogram), kojima će se studenti rukovoditi u daljem radu na kolekciji.

Nakon prvog koraka, proces se deli na više projekata na kojima svaka grupa studenata radi u okviru svoje specijalizacije.

Studenti Modnog menadžmenta počinju sa organizacijom proizvodnje modela iz prethodne kolekcije. Njihov zadatak je da obezbede da ta odeća bude proizvedena i isporučena kupcima na najbolji način. Kad završe sa tim, njihov je posao da pomažu studentima dizajna u radu na novoj kolekciji, u doterivanju krojeva i završavanju tehničkih specifikacija.

Tokom prvih pet nedelja projekta, studenti dizajna moraju da naprave ukupno 15 odevnih kombinacija (svaki od njih). U pravilnim vremenskim intervalima oni predstavljaju svoje najnovije radove drugim stdentima dizajna i studentima brendinga. Autori moraju da objasne i brane svoju viziju pred svojim saradnicima; komentari i kritike koje dobiju pomažu im da poboljšaju svoju originalnu ideju. U početku je ova vežba teška za obe strane i studenti se ustežu da kritikuju, ali brzo shvataju da je iskrenost od vitalnog značaja i da u velikoj meri doprinosi svima.

Posle pet nedelja već je osmišljen veliki broj odevnih predmeta. Počinje selekcija, vođena merilima marke „Individuals“ i konceptima sezone. Odeća se bira na osnovu svog kvaliteta. Komadi namenjeni serijskoj proizvodnji moraju biti komercijalni, istovremeno poželjni na tržištu i ekonomični za proizvodnju. Unikatni modeli, opet, moraju imati „snažnu priču“. Održivost je ključna reč ove marke, a trajnost i mogućnost ponovnog korišćenja dva  omiljena pristupa.

Zadatak studenata modnog brendinga je da nađu način za promovisanje nove kolekcije. U skladu sa početnim konceptom, oni stvaraju mood board (obično: kolaž – atmosfera) koji sadrži ključne reči i slike kojima obašnjavaju svoju brending viziju. Ovaj mud-bord će biti osnova za sva dalja predstavljanja, računajući i editorijale i snimanja za katalog, promotivne slike i vizuelni materijal za butike i literaturu. Ovi studenti, takođe, imaju zadatak da osmisle koncept revije (lokaciju i atmosferu) i deo su tima za produkciju.

Ključni momenat je posle pet – šest nedelja rada na projektu – poseta pariskom sajmu tekstila Premiere Vision, gde se vrši izbor materijala za kolekciju. Nakon ove posete, kolekcija za serijsku proizvodnju je završena i tkanine su odabrane. Odeća, materijali i boje su izabrani tako da ostvare finu ravnotežu između tipova i stilova.

Selekcija unikatnih komada se vrši tako da revija bude što efektnija, ali i da studentima da mogućnost da prikažu svoje lične vizije. Ponekad ovi unikatni komadi postanu tako popularni, da se uključuju u serijsku proizvodnju i ualze u ponudu za veleprodaju i maloprodaju.

Kada je dizajn završen, tim za menadžment šalje odabrane modele u fabriku u Kini, na proizvodnju konačnog uzorka. Time je kolekcija spremna za prezentaciju i prodaju.

Plakat za kolekciju jesen-zima 2013/14, pod nazivom „Elements“, kojom će Individuals otvoriti Amsterdamsku nedelju mode, 23. januara 2013.

Ovaj program uspešno funkcioniše već sedam godina, a vodi ga profesor Peter Leferink (glavni profesor dizajna i kreativni menadžer Individuals-a) sa timom profesionalaca specijalizovanih u oblasti proizvodnje, menadžmenta, brendinga, modelovanja i krojenja.

Nadam se da ćemo u budućnosti moći da vidimo neki sličan projekat i kod nas.

Snimak sa revije kolekcije za proleće leto 2012, pod nazivom „Roots“.

Tekst preuzet sa modeconnect.com, u prevodu i obradi autora bloga.

Slike preuzete sa individualsatamfi.nl (korišćene su slike iz kolekcije za proleće-leto 2013, pod nazivom „Roots“)

2 thoughts on “Kako to rade drugi: koncept Škole realnosti

  1. Povratni ping: Kako to rade drugi: koncept Škole realnosti | www.blogovnik.com

  2. Povratni ping: Школа креативности и школа реалности | Био-блог

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s