Italija

Renesansa, ili preporod, je period XV i XVI veka, koji označava procvat i obnovu kulture u umetnosti. Nastaje u Italiji, u Firenci, u prvim decenijama XV veka. Nastala je kao reakcija na Srednji vek i stege koje je u tom periodu nametala Crkva. Renesansni stvaraoci se, posle prekida od skoro jednog milenijuma, vraćaju bitnim odlikama klasične umetnosti i stvaraju umetnička dela koja po značaju i kvalitetu ostaju neprevaziđena do danas.

U Italiji, uporedo sa Firencom i Venecijom, koje su tokom XV veka davale osnovni ton modi u Italiji, razvija se Rim, kao glavni politički, verski i umetnički centar.

Muška moda krajem XV veka

Muška moda krajem XV veka

Između kostima XV i XVI veka vidi se bitna razlika. Pripijene, lagane forme XV veka, bile su ukrašene caknama, prorezima i raznim dodacima koji postepeno nestaju. Moda XVI veka preuzima postojeće forme, a zatim one postaju punije i masivnije. Nastaju bogati, duboki nabori, teška i šumna punoća. Izgrađuje se široka linija, naglašeni su materijali koji teško padaju ili se vuku po zemlji. Mašne, pervazi i sitni dodaci uopšte, potpuno nestaju jer postaju nepotrebni i nevidljivi na ogromnim površinama bogato dezeniranih svila i baršuna. Jak kolorit i veliki kontrasti potpuno iščezavaju, smatraju se nepristojnim i neukusnim i primerenim jedino bojnom polju. Više se ne mogu naći kombinacije boja sa grbova i zastava: plavo – crveno, žuto – zeleno, već su odnosi boja mnogo prefinjeniji i suptilniji.

Ženska moda krajem XV veka

Ženska moda krajem XV veka

O odeći u italijanskoj renesansi imao obilje podataka, tako da možemo da pratimo tačan razvoj po decenijama. Polovinom XVI veka počinje jak španski uticaj u Evropi, ali na tlu Italije on nije potpuno (ili na duže vreme) prihvaćen  čak ni u krajevima koje su držali Španci.

Moda krajem XVI veka

Moda krajem XVI veka

Muški kostim

Još krajem XV veka grudnjak, po uzoru na burgunski dvor, dobija širok, nabran peš, što se prenosi kao moda i u XVI vek. Vratni izrez grudnjaka otkriva nabranu, vezenu košulju od belog platna ili svile. Rukavi su nabrani samo u gornjem delu. Kada je grudnjak bez rukava ili sa visećim rukavima, vide se rukavi košulje. Čakšire su zadržale raniji oblik, uz nogu. Čest ukras na čakširama su sitni prorezi poređani u redove, koji su postavljeni belom svilom. Mladići, paževi i vojnici nose odeću bez peševa i prorezane čakšire. One su se obično pričvršćivale za grudnjak. Čarape su se pričvršćivale za pojas u struku, i dopirale su do iznad kolena ili do prepona. Krajem veka čakšire su, pod španskim uticajem, šire i postaju oble i nabrane. Brageta* je sada veća, vatirana i bogato izvezena i ukrašena.

Rafaelo - Baltazar Kastiljone, 1514.

Rafaelo – Baltazar Kastiljone, 1514.

Gornja odela su, uglavnom, široka i kratka. Ogrtači su kružni i takođe skraćeni, ukrašeni velikim reverima. Dugačko gornje odelo – cimara –  je omiljena odeća starijih ljudi ili karakteristična uniforma pojedinih službenika (senatori, sudije). Ova odela imaju duge i široke rukave, koji se mogu levkasto sužavati prema korenu šake.

Venecijanski senator i plemkinja

Venecijanski senator i plemkinja

Za svakodnevno odelo muškarca važi da treba da bude tamne boje, a uz oružje, rat ili svečanosti pristaju svetle boje i šarenilo.

Obuća je umerenu šiljata. Cipele su često vrlo jednostavno oblikovane, sa posuvraćenim kratkim delom na risu ili oko gležnja. Čizme pripijene uz nogu izrađene su od vrlo meke kože. U Veneciji se od XI veka nose drvene natikače preko cipela.

Padova, 1583.

Padova, 1583.

Kosa je sa strane visoko sečena ili slobodno pada do ramena. Puna brada i brkovi se ređe nose.

U upotrebi su razni oblici kapa. Fes, bere i šeširi sa podignutim širokim obodom su omiljeni delovi muške odeće.

Nosi se prstenje, a karakterističan nakit ovog perioda su veliki medaljoni, koje nose plemići.

Napulj, 1583.

Napulj, 1583.

Ženski kostim

Ženska haljina se u XVI veku sastoji od suknje, grudnjaka i rukava, koji su pričvršćeni jedan za drugi. I dalje postoji podela na gornje i donje odelo. Grudnjak ima širok, ovalan ili četvrtast izrez oko vrata, ispod koga se vidi rub nabrane košulje. Rukavi su najrazličitijeg oblika: dugi, uzani i prosečeni u laktu; poludugački i vrlo široki; viseći ili mestimično pričvršćeni trakama ili dugmadima. Španski uticaj se ogleda u pojavi ispupčene rolne na ramenu – krila.

Vitore Karpačo, Dve Venecijanke (1510)

Vitore Karpačo, Dve Venecijanke (1510)

Suknja je bila pričvršćena ispod grudi,a po zemlji se vukao dugačak šlep. Veoma retko su rukavi, grudnjak i suknja bili od istog materijala – prave se razne kombinacile. Sredinom XVI veka gornje odelo se otvara celom dužinom suknje, pri čemu se, u vidu klina, otkriva donja suknja. I dalje se nose ogratači i šaube i mogu biti sa ili bez kapuljače.

Eleonora od Toleda, Bronzino, 1550.

Eleonora od Toleda, Bronzino, 1550.

Bartolomeo Veneto - Portret plamkinje

Bartolomeo Veneto – Portret plamkinje

Žene nose kosu puštenu niz leđa ili upletenu u pletenice od kojih formiraju razne frizure uz pomoć traka, cveća i ukrasnih mrežica – skufija. Početkom XVI veka se i dalje povremeno mogu  videti delimično obrijano čelo i očupane obrve.

Privezak za ogrlicu sa dva lica

Privezak za ogrlicu sa dva lica

Nose se sve vrste nakita i šminka.

Omiljeni detalj je maramica – facoleto (fazzoletto).

d668ee16e193fa2bec20c5e7a3c057b6

Tašna napravljena po pronađenom nacrtu Leonarda da Vinčija

Obuća je od fine kože, često ukrašena vezom. Kuriozitet su visoke natikače – šopan, posebno popularne u Veneciji, gde su dostizale visinu i do 60 cm. Njih su (pridržavane sa strane od sluškinja, kako ne bi pale) nosile pripadnice viših staleža, ali i kurtizane.

chopines3      eeb03c84bc898173beefa519d057f28c

* nešto više o brageti u ovom članku.

Više slika na http://www.pinterest.com/marinasct/renesansa-italija/.

Postavi komentar