Izložbe

Umetnički tekstil: od Pikasa do Vorhola

Na revijama visoke mode se u poslednje vreme često viđaju modeli sa detaljima ili čitavim reprodukcijama umetničkih dela, ali malo ko zna da saradnja umetnika sa proizvođačima tekstila traje već više od sto godina.

Mark Šagal, "Lepo cveće", dekorativna tkanina za  Fuller Fabrics, oko 1956.

Mark Šagal, „Lepo cveće“, dekorativna tkanina za Fuller Fabrics, oko 1956.

‘Manhattan’, a block-printed cotton, furnishing textile, designed by Ruth Reeves and produced by W & J Sloane. Exhibited at the International Exhibition of Metalwork & Cotton Textiles, 1930.

„Menhetn“, štampana dekorativna tkanina, dizajn Rut Rivs za W & J Sloane, 1930.

Screen-printed velvet furnishing textile, designed by Duncan Grant and intended for use on the P & O liner ‘Queen Mary’, produced by Allan Walton 1936.

Štampana plišana dekorativna tkanina, namenjena za brod „Queen Mary“, dizajn Dankan Grant, proizvodnja Allan Walton, 1936.

Pionir na ovom polju je bio Raul Difi, koji 1910. počinje saradnju sa Polom Poareom, a kasnije sarađuje sa američkom kompanijom za proizvodnju tekstila, Fuller Fabrics Inc, sa kojom će sarađivati i Mark Šagal, Fernan Leže, Huan Miro i Pablo Pikaso.

Raul Difi, "Kočija", oko 1919.

Raul Difi, „Kočija“, oko 1919.

Dali, "Prolećna kiša", dekorativna tkanina za Schiffer Prints, druga "Stimulus" kolekcija, 1949.

Dali, „Prolećna kiša“, dekorativna tkanina za Schiffer Prints, druga „Stimulus“ kolekcija, 1949.

Salvador Dali, "Broj, moli?" - svilena marama dizajnirana za Wesley Simpson oko 1947. Dizajn je izveden iz sekvence  animiranog filma "Destino", koga je Dali uradio za Diznija 1946.

Salvador Dali, „Broj, molim?“ – svilena marama dizajnirana za Wesley Simpson oko 1947. Dizajn je izveden iz sekvence animiranog filma „Destino“, koga je Dali uradio za Diznija 1946.

Detail of ‘Flower Ballet’ a textile designed by Salvador Dali, circa 1947, printed by Wesley Simpson on their ‘Pebble Crêpe’ rayon, giving this design a further surreal aspect.

Salvador Dali, deatalj dizajna „Balet cveća“, proizvodnja Wesley Simpson, oko 1947.

‘Ballerina’, a screen-printed silk scarf designed by Salvador Dali for Wesley Simpson circa 1947.

Salvador Dali,‘Balerina’, štampana svilena marama, proizvodnja Wesley Simpson, oko 1947.

Posle II svetskog rata javio se snažan pokret koji je težio da u svaki dom donese dela savremenih umetnika, pa se u tom periodu često govori o „umetnosti na metar“. Poznati umetnici, poput Miroa, Dalija ili Pikasa, su radili dizajn za marame, ešarpe, odevne ili dekorativne tkanime. Zanimljivo je da Pikaso nije dozvoljavao da se njegovi nacrti koriste za mebl, jer, prema njegovim rečima, „na Pikasa se možete nasloniti, ali ne i sesti na njega“.

Pablo Pikaso,"Bikovi i toreadori", tkanina rađena za Bloomcraft 1963.

Pablo Pikaso,“Bikovi i toreadori“, tkanina rađena za Bloomcraft 1963.

Haljina iz kolekcije Kler MekKardel, 1955, Sa Pikasovim dezenom "Ribe"

Haljina iz kolekcije Kler MekKardel, 1955, Sa Pikasovim dezenom „Ribe“

PIkaso, marama "Golubica", 1951.

PIkaso, marama „Golubica“, 1951.

Konačno, tu je i nezaobilazni Endi Vorhol, čija saradnja sa proizvođačima tekstila predstavlja još jedan vid komercijalizacije umetnosti, kao odlike pop-arta.

Endi Vorhol, "Dan srećnih buba", oko 1955.

Endi Vorhol, „Dan srećnih buba“, oko 1955.

‘Foliate Head’, designed by John Piper and produced by David Whitehead Ltd in 1954. Piper’s original painting for this textile was exhibited in ‘Painting into Textiles’ in 1953. Foliate Heads were a favoured theme for Piper, who used them in scarf, rug and tapestry design throughout his career.

Džon Pajper, „Listolika glava“, proizvodnja David Whitehead Ltd, 1954. Listolike glave  su bile omiljena Pajperova tema, koju je koristio u dizajnu marama, tepiha i tapiserija tokom čitave karijere.

‘Sun God’ by Pádraig Macmiadhacháin for David Whitehead’s ‘Living Art’ collection, 1969.

Pádraig Macmiadhacháin, „Bog sunca“, za kolekciju David Whitehead-a „Living Art“, 1969.

Izložba „Umetnički tekstil: od Pikasa do Vorhola“, upravo otvorena u Muzeju mode i tekstila u Londonu, prati istoriju umetnosti XX veka, od fovizma, preko kubizma, konstruktivizma, apstrakcije, nadrealizma, do pop-arta, kroz tekstil. Izloženo je oko 200 radova umetnika, među kojima su: Pablo Pikaso, Raul Difi, Salvador Dali, Anri Matis, Sonja Delone, Henri Mur, Fernan Leže, Barbara Hepvort, Ben Nikolson, Huan Miro, Endi Vorhol i Aleksandar Kalder.

Anri Matis, "Ešarpa br.1", 1947. za Zika Ascher

Anri Matis, „Ešarpa br.1“, 1947. za Zika Ascher

‘Family Group’, an artist’s square designed by Henry Moore for Ascher, was exhibited both at ‘Britain Can Make It’, 1946, and the Lefevre Gallery, 1947, as well as being used for the cover of Grace Lovat Fraser’s book, Textiles by Britain, 1948. The original sketches for the square date from circa 1944.

Henri Mur, „Porodica“‘, dizajn za Ascher, 1946. Originalne skice datiraju iz 1944.

‘Parade’, by Rombola for Patterson Fabrics, 1957, was also printed as a wallpaper by Piazza Prints.

Džon Rombola, „Parada“, za Patterson Fabrics, 1957, štampano i kao tapete u Piazza Prints.

U tekstu korišćene slike sa

http://www.pinterest.com/fashiontextile/artist-textiles-picasso-to-warhol/,

http://www.infobarrel.com/Artist_Textiles_Picasso_to_Warhol_-_Exhibition_at_the_Fashion_and_Textile_Museum i

http://cover-magazine.com/news/artist-textiles-picasso-to-warhol-at-the-fashion-textile-museum-london/.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišete koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavi se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišete koristeći svoj Facebook nalog. Odjavi se /  Promeni )

Povezivanje sa %s