Ličnosti

Aleksandar Mekvin – moda kao umetnost

“For me, what I do is an artistic expression which is channeled through me. Fashion is just the medium.”  – Lee Alexander Mcqueen

Ovih dana se navršava dve godine od smrti jednog od najtalentovanijih i najkontroverznijih  savremenih kreatora – Aleksandra Mekvina. Li  Aleksandar Mekvin (Lee Alexander Mcqueen) je rođen u Londonu 1969. godine. U šesnaestoj godini napušta redovno školovanje i počinje da radi kao pomoćnik u krojačkim radionicama čuvenog londonskog Savil Row-a. Ovo iskustvo će mu kasnije doneti titulu jednog od najboljih krojača među kreatorima.

U dvadesetoj godini odlazi u Milano, gde neko vreme radi sa italijanskim kreatorom Romeom Điljijem (Romeo Gigli). 1994. se vraća u London i konkuriše za mesto nastavnika krojenja na Central Saint Martins College of Art and Design, ali ga, videvši njegov portfolio, ubeđuju da se upiše na Masters kao student. Njegovu celokupnu diplomsku kolekciju je otkupila uticajna stilistkinja Izabela Bou.

      

      

Već njegove prve samostalne revije mu donose naziv „l’enfant terrible“ zbog pantalona duboko izrezanih na leđima (Mekvin je često isticao da mesto gde se završava kičma smatra najerotičnijim na ljudskom telu) i ekstravagancije i drame koju je uneo u prezentaciju kolekcija. Sam je za sebe govorio da je u duši romantičar, te otuda u njegovim kolekcijama često podsećanje na prolaznost života, kao i motivi iz snova (često mračnih).

      

      

Mekvin je bio pasionirani ronilac i zaljubljenik u prirodu, što se reflektovalo i kroz njegove radove, u kojima je često koristio elemente živog sveta koji nas okružuje (perje, školjke, cveće..). Neke od kolekcija su bile tematski vezane upravo za prirodu i opasnosti koje prete od globalnog otopljavanja („Plato’s Atlantis“).

1996. Mekvin zamenjuje Džona Galijana na mestu glavnog dizajnera u pariskoj modnoj kući „Živanši“ („Givenchy“), gde će ostati do isteka ugovora, 2001. Za boravak u ovoj modnoj kući sam Mekvin je govorio da je bio izuzetno težak i ograničavajući za njegovu kreativnost. Ipak, ovo iskustvo je imalo i svoje pozitivne strane. Po rečima samog Mekvina, rad u Savil Row-u ga je naučio čvrstoj i preciznoj konstrukciji, dok je tokom rada u „Živanšiju“ upoznao mekoću i lepršavost. I jedno i drugo će kasnije vešto kombinovati u svom radu.

      

      

I kolekcije i revije Aleksandra Mekvina su bile osmišljene kao umetnički doživljaj. Svaka kolekcija je imala temu kroz koju je, odećom i njenom prezentacijom, Mekvin iznosio svoje stavove i kritiku savremenog društva i dešavanja u njemu, vezana za rasu, rod, religiju, klasu, seksualnost, životno okruženje… Moda je bila samo sredstvo njegovog umetničkog izraza. Nažalost, komercijalizacija njegovih ideja u velikoj meri nas ometa u posmatranju njegovog rada na taj način.

      

Dobitnik je Ordena Britanske imperije i nosilac četiri titule Britanskog dizajnera godine između 1996. i 2003, kao i Internacionalnog dizajnera godine 2003.

U Metropoliten muzeju u Nju Jorku je od maja do avgusta 2011. godine održana izložba „Savage Beauty“ („divlja lepota“) posvećena radu Aleksandra Mekvina. Ukoliko želite da saznate više o njegovom radu kroz reči njegovih saradnika i njega samog, preporučujem da posetite sajt ove izložbe.

      

Biografiju Li Aleksandra Mekvina i njegove kolekcije od osnivanja modne kuće sa njegovim imenom, do danas (na mestu glavnog dizajnera nasledila ga je Sara Barton), možete videti na http://www.alexandermcqueen.com.

      

Sve slike preuzete sa http://blog.metmuseum.org/alexandermcqueen/, osim slika (poslednje četiri) iz njegove poslednje, nedovršene, kolekcije, koje su preuzete sa http://www.huffingtonpost.com/.

2 thoughts on “Aleksandar Mekvin – moda kao umetnost

  1. Moda zaista jeste umetnost u koju bih uvrstila i mnoge druge lepe stvari. Kako je umro A. Mekvin ? To je mlad covek…

    Modeli su mu vrlo interesantni, narocito oni koji nemaju suvise krupne detalje, te im se moze naci prilika za obuci.

    • Moda, svakako, može biti smatrana umetnošću u širem smislu reči, ali je ona, po definiciji, prolazna, a umetnost ima trajnu vrednost. Ipak, postoje odevni predmeti koji se mogu posmatrati odvojeno od istorijkog konteksta i posmatrati se kao umetničko delo za sebe. Mislim da u tu grupu spadaju i neki radovi Aleksandra Mekvina.
      Mekvin je izvršio samoubistvo 11. februara 2010, u stanju duboke depresije nakon majčine smrti. Zanimljivo je da je i Sen Loran patio od hronične depresije i kažu da nije bio depresivan samo tokom revija.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s