Poslednji kuturijer (kreator-krojač visoke mode) „Zlatnog doba“, Madam Gre (Madame Grès), ostaje misteriozna figura modne istorije, o kojoj se relativno malo zna, iako je njeno ime izuzetno cenjeno i uticajno među kreatorima.
Rođena je 1903. kao Žermejn Emili Krebs (Germaine Émilie Krebs) u Parizu. Prema njenoj izjavi, upisala je vajarstvo u želji da joj to bude životni poziv, ali ga, na nagovor porodice, napušta i uči krojački zanat. Početkom 1930-ih menja ime u Aliks (Alix) i uzima prezime Barton. 1937. se udaje za ruskog slikara Serža Čerevkova (Serge Czerefkov) koji se potpisivao kao Gre (Grès) i to ime počinje da koristi kada je otvorila svoju modnu kuću, 1942. (Serž je napušta ubrzo posle toga). Njene haljine nose neke od najpoznatijih i najuticajnijih žena vremena: Vojvotkinja od Vindzora, Marlena Ditrih, Greta Garbo, Džeki Kenedi, Dolores del Rio…
Iako je bila veoma cenjena, njen privatni život se odvijao daleko od očiju javnosti i o njemu se malo, ili nimalo, znalo. Poznata po svom turbanu, bez koga nije izlazila, zbog svoje tajnovitosti nazivana je i „Sfingom mode“ i „Igumanijom u mercedesu“.
Modeli Madam Gre odišu senzualnošću i elegancijom. Skice i uputstva za realizaciju modela niije ostavljala asistentima, već je modele radila sama, stvarajući svojevrsne skulpture. „Želela sam da budem skulptor – za mene je isto raditi sa tkaninom ili sa kamenom“, rekla je. Bila je poznata po tome da je umela da gotovo tri metra žerseja drapira tako da ga nabere na svega 7cm! Njene tematske kolekcije su bile oslobođene slepog praćenja trendova i svaka predstavlja umetničko delo za sebe, ipak prateći duh vremena.
Posao Madan Gre je cvetao tokom nekoliko decenija, donevši joj pravo bogatstvo, ali je, nakon nekoliko pogrešnih poslovnih poteza, bila primorana da 1988. zatvori svoju modnu kuću, a njeno ime proda jednoj japanskoj kompaniji. Bila je poslednji od kreatora visoke mode koji je prihvatio pokretanje pret-a-porte linije, smatrajući to prostituisanjem. Umrla je nedelju dana pre svog devedesetog rođendana, u potpunoj besparici.
Prva izložba posvećena njenom radu održana je u Metropoliten muzeju u Njujorku 2008. godine. Njene kreacije krajnje svedene i jednostavne, a istovremeno raskošne i složene, na ovoj izložbi su bile podeljene u tri tematske celine, koje obeležavaju rad Madam Gre: Grčka kao inspiracija, etničke inspiracije i skulptoralne forme. U proleće 2011. održana je druga velika izložba u Parizu. Zanimljivo je da su skice koje su bile izložene na ovoj izložbi vlasništvo Fondacije Iv sen Lorana, koji je, iz poštovanja prema Madam Gre, kupio 3000 njenih crteža.
Nova velikoa izložba, pod nazivom „Madam Gre, skulptoralna moda“, otvara se 12. septembra u Muzeju mode u Antverpenu i trajaće do februara 2013. Čini se da rad Aliks Gre ponovo dobija pažnju koju, svakako, zaslužuje.
Izvori: http://www3.fitnyc.edu/, http://www.vogue.fr/, http://www.nytimes.com/, http://trendland.com/, http://www.fashionprojects.org/, http://www.vogue.it/, http://www.parismusees.com/, http://blog.stylesight.com/.
Više slika na http://pinterest.com/marinasct/madame-gres/.
Prekrasne haljine i jako dojmljive fotografije… Sanjivo..
Povratni ping: Madam Gre | www.blogovnik.com
Mnogo senzualnosti, lepote i umetnosti na jednom mestu.
Nestećna životna priča koja stoji iza ove umetnice doprinosi posebnom odnosu prema njenim delima. Hvala Vam, Marina što ste nas upoznali sa delima Madam Gre.
Hvala vama, Đuđice, na podršci 🙂