Uncategorized

Skjapareli i Prada: Nemogući razgovori

Već nekoliko meseci se najavljuje i sa velikim nestrpljenjem očekuje nova izložba Instituta za kostim njujorškog Metropoliten muzeja. Posle velikog uspeha prošlogodišnje izložbe „Savage Beauty“, posvećene Aleksandru Mekvinu (post o njemu možete pogledati ovde), kustosi Harold Koda i Endrju Bolton su odlučili da nam predstave Elzu Skjapareli (Elsa Schiaparelli) i Mjuču Prada (Miuccia Prada) na način koji omogućava drugačiji pogled na njihov inovativan rad.

Postavka je nazvana „Nemogući razgovori“, po seriji karikatura Migela Kovarubije iz 1930-ih, na kojima je predstavljao zamišljene susrete poznatih ljudi (Rokfeler i Staljin, Frojd i Džin Harlou…). Nemogući, jer ove dve kreatorke pripadaju različitim periodima (Elza Skjapareli je stvarala između 1920 – 1950, a Mjuča Prada od 1980-ih do danas). Ipak, mnogo toga ih povezuje: ljubav preme apstrakciji i nekonvencionalnoj lepoti, eksperimentisanje s tkaninama i dekonstrukcijom, saradnja sa umetnicima… Skjapareli je bila u bliskim odnosima sa nadrealistima i pod njihovim uticajem su nastali čuveni šešir „Cipela“ i ogrlica „Buba“. Prada (po obrazovanju doktor političkih nauka) je fokusirana na modu u kojoj se reflektuje eklektična priroda postmodernizma.

Eksponati će na izložbi biti organizovani u sedam tema, prezentovanih u odvojenim prostorima muzeja:

„Waist up/Waist down“ – suprotstavlja upotrebu dekorativnih elemenata na gornjim delovima odeće kod Elze Skjapareli Pradinom fokusu na donje delove odeće kao simboličan izraz feminizma i modernizma.

Untitled-1

Levo: Valis Simpson u kreaciji Elze Skjapareli, Vog, 1. jun, 1937, fotografija: Sesil Biton
Desno: Mjuča Prada, proleće/leto 2011.
Photograph © David Sims

Diana Vreeland in Elsa Schiaparelli, Harper's Bazaar, April 1937 Photograph by Louise Dahl-Wolfe Louise Dahl-Wolfe Archive / © 2012 Center for Creative Photography, Arizona Board of Regents   Miuccia Prada, spring/summer 2005 Photograph © Toby McFarlan Pond

Levo: Dajana Vriland u kreaciji Elza Skjapareli, Harper’s Bazar, April 1937, Photograph by Louise Dahl-Wolfe, Louise Dahl-Wolfe Archive / © 2012 Center for Creative Photography, Arizona Board of Regents
Desno: Mjuča Prada, proleće/leto 2005, Photograph © Toby McFarlan Pond

Untitled-3Levo: Elza Skjapareli, Vogue, September 1938, Photograph by Horst, Horst / Vogue; © Condé Nast
Desno: Mjuča Prada, proleće/leto 1999, Photograph © Toby McFarlan Pond

„Neck Up/Knees Down“ – prikazuje šešire Skjaparelijeve i Pradinu obuću.

„Ugly Chic“ – otkriva kako obe kreatorke ruše ideale lepote i glamura poigravajući se dobrim i lošim ukusom koristeći boje, štampu i tekstil.

Untitled-4

Levo: Elza Skjapareli, Vog, February 1927, Photograph by George Hoyningen-Huené
© R.J. Horst
Desno: Mjuča Prada, jesen/zima 1996–97, Photograph © Toby McFarlan Pond

„Hard Chic“ – istražuje uticaj uniformi i muške odeće na minimalističku estetiku, koja istovremeno poriče i naglašava ženstvenost.

Untitled-5

Levo: Elza Skjapareli, Vog, September 1938, Photograph by Regina Relang
Desno: Mjuča Prada, jesen/zima 2004–5.
Photograph © Toby McFarlan Pond

„Naïf Chic“ – fokusira se na prihvatanju senzibiliteta devojčice, koji ruši vladajuće norme odevanja „u skladu sa godinama“.

Untitled-6

Levo: Elza Skjapareli, Vog, June 1949, Photograph by Rutledge, Rutledge @ Vogue Paris
Desno: Mjuča Prada, proleće/leto 2006, Photograph © Toby McFarlan Pond

„The Classical Body“, koji obuhvata i „The Pagan Body“, prati interesovanje kreatorki za prošlost kroz uticaje poznog osamnaestog i ranog devetnaestog veka.

Untitled-7

Levo: Elza Skjapareli u svojoj kreaciji, jesen 1931, Photograph by Man Ray
© 2012 Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris
Desno: Mjuča Prada, jesen/zima 2004–5. Photograph © Toby McFarlan Pond

„The Exotic Body“ – istražuje uticaje kultura Istoka kroz tkanine, poput lamea, i siluete inspirisane sarijem i sarongom.

Untitled-8

Levo: Elza Skjapareli, Vog, Jun 1935, Photograph by Horst, Horst / Vogue; © Condé Nast
Desno: Mjučia Prada, proleće/leto 2004, Photograph © Toby McFarlan Pond

„The Surreal body“ – ilustruje kako obe kreatorke utiču na savremenu sliku ženskog tela nadrealističkim postupcima, kao što je izmeštanje, poigravanje proporcijom i zamagljivanje granica između realnog i iluzije, između prirodnog i veštačkog.

Untitled-9

Levo: Elza Skjapareli, Harper’s Bazar, Februar 1935, Photograph by André Durst
Harper’s Bazaar/Hearst Communications, Inc.
Desno: Mjučia Prada, jesen/zima 2002–3, Photograph © David Sims

Untitled-10

Levo: Valis Simpson u kreaciji Elze Skjapareli, Vog, Jul 1935, Photograph by Cecil Beaton
Cecil Beaton / Vogue © The Condé Nast Publications Ltd
Desno: Mjučia Prada, proleće/leto 2000, Photograph © David Sims

Untitled-12

Levo: Elza Skjapareli, L’Officiel, Octobar 1937, Photograph by George Saad, Copyright Les Editions Jalou, L’Officiel
Desno: Mjučia Prada, proleće/leto 2000, Photograph © Toby McFarlan Pond

Izložbu prati film Baza Lurmana (Baz Luhrmann) koji kroz simulirani razgovor dve dizajnerke pokazuje kako obe u svom radu istražuju slične teme kroz sasvim različite pristupe.

Izložba će trajati od 10. maja do 19. avgusta 2012, a predviđeno je da otvaranje bude prenošeno uživo, putem interneta (ako želite, možete ga pratiti ovde 10. maja od 6:30 do 8:30 po njujorškom vremenu, odnosno 11.maja od 00:30 po našem).

U članku su korišćeni tekst i slike sa sajta Metropoliten muzeja.

ovdeVideo materijale sa izložbe možete naći .

2 thoughts on “Skjapareli i Prada: Nemogući razgovori

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s