Ličnosti

Žan Pol Gotje: „Od trotoara do modne piste“

Jean Paul Gaultier) svoj šezdeseti rođendan obeležava izložbama! Retrospektivna izložba „Modni svet Žan Pol Gotjea: Od trotoara do modne piste“ („The Fashion World of Jean Paul Gaultier: From the Sidewalk to the Catwalk“) je već održana u Montrealu i Dalasu, juče je otvorena u San Francisku, a nakon toga je planirana njeno preseljenje, najpre u Madrid, a zatim u Roterdam.

Za početak, nekoliko rečenica o Gotjeu:

Rođen je 1952. u Francuskoj i nikada se nije školovao za dizajnera, ali je još kao tinejdžer, iz zabave, počeo da crta dve kolekcije godišnje, inspirisan tada poznatim kreatorima. Njegove radove je zapazio Pjer Karden (Pierre Cardin) i zapošljava ga 1970. kao pomoćnika. Od 1971-1973. radi za Žan Esterela i Žan Patua (Jean Patou), da bi se 1974. vratio Kardenu, radeći u Manili kao dizajner kolekcija za severnoameričko tržište. Od 1976. Gotje pokreće sopstvene pret-a-porter kolekcije, a od 1997. i kolekcije visoke mode.

Kolekcija za jesen/zimu 2008. inspirisana bubama. (klik na sliku vodi na sajt sa fotografijama iz kolekcije)

Njegov stil je prepoznatljiv po humoru sa kojim se poigrava elementima ulične mode, pop kulture i etno elementima. Njegove revije često šokiraju nekonvencionalnim pristupom. Na pistama se mogu da se videti stariji manekeni, punije manekenke, manekeni sa ekstremnim tetovažama i pirsinzima, a često se poigrava i tradicionalnim rodnim ulogama (muški manekeni koji nose ženske modele, ženski koji nose muške, a poslednji primer je Andrej Pejić, koji je nosio njegove modele i na reviji muške mode i na reviji ženske mode). Gotje smatra da ne postoji ni jedan odevni predmet,koji je strogo muški ili strogo ženski, sa izuzetkom grudnjaka,  i u njegovim kolekcijama se često mogu videti muške suknje. „Reći da je ova tkanina ili boja za dečake, a ona druga za devojčice je smešno, kao kad bi rekli da ovo povrće mogu da jedu samo dečaci ili da ovo piće priliči samo devojčicama. To je smešno, ali to radimo sve vreme“, kaže on.

Bet Dito kao maneken na reviiji za proleće/leto 2011. Courtesy of imaxtree.com and Matteo Volta

Opštu popularnost i slavu je stekao kostimima koje je radio za Madoninu turneju „Blond Ambition“, 1990. ( čuveni „cone bra“, ili špicasti grudnjak). Za nju će raditi i kostime za turneju „Confessions“, 2006. godine. Kostime je radio i za Merilina Mensona i Kajli Minog. Zapaženi su i njegovi kostimi koje je radio za filmove „Peti element“ Luka Besona, Almodovarovu „Kiku„,  „Kuvar, lopov, njegova žena i njen ljubavnik“ Pitera Grinaveja i „Grad izgubljene dece“ Žan-Pjer Ženea (svi ovi filmovi će ostati upamćeni po specifičnoj estetici).

Madona i čuveni „Cone bra“

I, za kraj ovog dela teksta, moram da pomenem i izložbu „Hlebna moda“  („Pain couture“), održanu 2004. u Fondaciji Kartije, gde je izložio „modne objekte“ napravljene od hleba (obavezno pogledati link!).

„Hlebna moda“

Izložba „Modni svet Žan Pol Gotjea: Od trotoara do modne piste“ prati različite uticaje: od ulične mode, do naučne fantastike, koji su oblikovali  Gotjeov kreativni razvoj. Sastoji od 140 modela, fotografija i skica, podeljenih u šest tematskih sekcija.

1. „Odiseja Žan Pol Gotjea“ predstavlja uvod u njegov rad. Naglasak je na tri elementa koji se provlače kroz gotovo sve njegove kolekcije: mornari, morske sirene i device.

„The Odyssey of Jean Paul Gautier“

2. „Budoar“  je sekcija u kojoj se nalaze neki od najpoznatijih Gotjeovih modela, poput Madoninog špicastog grudnjaka. Ovo je sekcija u kojoj se može videti njegovo korišćenje elemenata veša i korseta u stavaranju mode, pretvarajući ih u simbole seksualne slobode i savremene, moćne žene.

3. „Skin Deep“ (prevođenjem ovog naziva bi se izgubila njegova višeznačnost) prikazuje Gotjeovu fasinaciju ljudskim telom ali i lepotom, koja nije samo spoljašnja. „To nije samo lepota osobe, već i lepota duše i kulture“, kaže Gotje. „Vidim stvari koje smatram lepim nosim ih u sebi i ugrađujem u odeću“.

„Skin deep“

4. „Pink kan-kan“ spaja pariski ulični šik, modu Tuluz Lotreka i Mulen Ruža sa londonskim pankom.

„Pink kan-kan“

„Pink kan-kan“

5. „Urbana džungla“ je deo izložbe u kome su izloženi eksponati inspirisani drugim kulturama (arapskom, afričkom, kineskom, ruskom…).

6. I konačno, u sekciji „Metropolis“, Gotje predstavlja svoje futurističke modele.

„Metropolis“

Zanimljivo je da se na izložbi koriste animirane lutke, koje trepću i menjaju izraze lica primenom posebne tehnike projektovanja videa na trodimenzionalne maske.

Sve slike u članku vode ka sajtovima sa kojih su preuzete (gde možete videti još fotografija).

Više o Gotjeu i izložbi možete naći na sajtovima:

http://www.mmfa.qc.ca/jpg/en/exhibition.html

fashionista.com

http://fashionhistorian.net/blog/2012/04/02/gaultier-at-the-de-young-the-art-craft-of-design/

5 thoughts on “Žan Pol Gotje: „Od trotoara do modne piste“

  1. Povratni ping: Žan Pol Gotje: “Od trotoara do modne piste” | www.blogovnik.com

  2. Marina, napisali ste divan članak uz lep izbor fotografija🙂 A Gotje ? Izgleda kao srećni mornar koji lako plovi po moru inspiracije …rođen za uspeh🙂

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s